vrijdag 9 september 2016

Recept: Quinoa sushi

We deze blog al enkele keren gelezen heeft, weet dat ik graag sushi eet. Het liefst vanaf op restaurant, maar als je niet veel mensen kent die ook verzot zijn op deze lekkernij, heb je de luxe het vers uit te halen in de Delhaize of Carrefour (aan dezelfde versprijzen...) of de kant en klare dingetjes uit de lidl of de aldi, of ook bij delhaize of Carrefour.

Om diezelfde budgettaire reden, maar ik het liever zelf, thuis. Het lijkt veel werk, maar in mijn ogen valt dit nog heel goed mee hoor... Ik sjoemel een klein beetje. Sinds een tijdje heb ik een granenkoker van Tupperware. Een leuke aanwinst, en er zit een 'mooi verhaal', allez, vind ik toch. Een kleine maand geleden vroeg een tupperwareconsultente, en kick ass collega, Sonja of ik het zag zitten om een pyjama te maken voor haar metekindje. Ze had prachtig stof gezien, en ik ging ermee akkoord. Een poosje voordien was ik bij haar thuis geweest, en had ik de granenkoker besteld, en al ontvangen, maar hij was nog niet betaald. Ik heb zelden cash op zak, maar 'we gingen dat nog wel es regelen'. Na een gesprekje over hoe de pyjama eruit moest zijn, was het geklonken, ik maakte de pyjama, zij blij, haar metekindje blij, en ik mocht de granenkoker houden. Zo werk ik heel graag 'op bestelling', want ik vind het lullig aan personen die ik ken geld te moeten vragen. Het voelt zo 'onnatuurlijk'... Ik gebruikte mijn beste tricot om de pyjama mooi rekbaar te maken, en hoop dat de kleine man lang kan genieten van zijn pyjama. Door priveomstandigheden heeft Sonja haar activiteiten tijdelijk in de frigo gezet, maar zodra ze terug actief is, zal ik met alle plezier wat reclame maken, tis echt een straffe toffe madam ons Sonja!

Dusja, die granenkoker. Ja, ik geniet ervan om het ding te gebruiken. Ik probeer wat gezonder te leven, en quinoa is een waardig alternatief voor rijst, hoewel het stinkt naar broccoli! Maar echt stinken en nee, ik lust totaal GEEN broccoli, yuck!

Afbeeldingsresultaat voor yuck broccoli inside out

Je maakt de quinoa heel makkelijk klaar, op het internet vond ik een receptje 1 kop granen, 2 koppen water, en dit klopt. De rijst is perfect gekookt, je houdt de kooktijd aan als op de verpakking. 12 minuten zijn 12 minuten. Voor sushi moeten de granen niet 'te nat' zijn, dus heb ik 1 kopje en 1/3 water gebruikt bij 1 kop granen. 12 minuten in de microgolf, en even laten 'uitdampen'. Ik haal dan beide deksels eraf, en roer soms om met een vork. Gisteren gebruikte ik deze quinoa, er zitten nog wat andere dingetjes bij en is echt heerlijk. Deze rook dan weer minder naar broccoli! WOOHOO!

Als de rijst bijna afgekoeld is, maak je even de rijstazijn klaar. 5 eetlepels azijn, 1 koffielepel suiker en 1 koffielepel zout, je warmt zit samen op tot het suiker en de zout gesmolten zijn en laat dit eventjes afkoelen. Wanneer dit afgekoeld is meng je dit met de quinoa, je moet er niet alles in doen, je doet dit echt 'op gevoel'. Teveel maakt je rijst te nat, en je wilt geen pap in je mond hebben.

Dan kan je beginnen aan de voorbereidingen om te rollen. Je kan er echt alles tussen mikken. Mijn favoriete combinatie is zalm, geroosterde ui en avocado. Maar kip met mango heb ik ook graag. De helft van een avocado gebruikte ik als kommetje voor mijn sojasaus, en terwijl Kristof en Robbe op pokejacht gingen, kon ik lekker genieten van hersenloze tv en sushi. Mijn ideale combinatie. Het zou helemaal perfect zijn in de armen van een heerlijke hunk, maar dan zou ik mijn sushi moeten delen plus Kristof zou er niet zo content mee zijn. Of een spinnende kat aan m'n voeteinde, maarja, Pluche is... Een egocentrisch kutwijf waar ik niet zonder kan.



Smakelijk, of zoals ze het in Japan zeggen 'Oishīdesu'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten